Підсумки сезону 2011-2012: Про всіх потроху (Прем’єр-ліга, продовження)
06 липня 2012
Продовжуємо огляд минулого сезону в картинках, останній випуск - про шість найбільших на даний момент двіжів України. Про кожен з них можна писати цілу статтю, але я спробую відібрати найбільш цікаві світлини. Динамо, Карпати і Чорноморець обживались цього сезону на нових стадіонах, в той час як фанати Шахтаря протестували практично весь сезон...

Чорноморець Одеса

Як це не дивно, але у такого великого двіжу як одеський і досі трапляються виїзди, на яких присутні 2-3 фанати (фанатки). Поїздки до Луганська, Львова (в 2-му турі) та Дніпродзержинська решта одеситів проігнорувала. Розпочинали сезон фанати Чорноморця дуже невиразно, на той час команда ще базувалась на стадіоні "Спартак". На матчі з Дніпром, Шахтарем та Динамо зібрався вже чималий сектор, на гру з дніпрянами було підготовано банер "Победа или смерть!", а на грі з найзапеклішим ворогом одесити розгорнули "Боже храни Черноморец!". Були і невеликі порції піротехніки, і різного розміру прапорці. З переїздом на новий стадіон ситуація суттєво змінилась - сектор почав рости просто на очах, було надруковано величезні лицьові банери, на першу гру (а була вона проти Карпат), одесити провели марш містом, а на секторі розгорнули величезне полотно про те, що Бог створив чудо! (малось на увазі стадіон). Не могли одесити не похизуватись в тому матчі і трофейними львівськими банерами. На останню домашку першої частини чемпіонату було підготовано модульне шоу з підписом "Нам есть чем гордиться". Ще дві цікаві домашки - проти Ворскли та Металісту, перед першою знову був марш вулицями міста, а на стадіоні модульне шоу з викладеною цифрою 12, на другу - розтяжки і велике піротехнічне шоу. Перед цим були досить масові виїзди до Києва, Донецьку, Олександрії... Після фінального свистка в останньому турі - масовий вибіг на поле, після якого від газону, мабуть, вже мало що залишилось.



Шахтар Донецьк

Фанати Шахтаря більшу частину сезону бойкотували домашні ігри своєї команди через тиск на них з боку представників МВС перед Євро-2012. Важко сказати яку вигоду принесли фанатам такі дії і чи принесли взагалі, але керівництво клуб усіма силами намагалось відтворити альтернативу на трибунах за допомогою спонсорування фан-клубів і студентських секторів. Тим не менш на виїзди гірники їздили, а клуб окремо організовував всіляких єнакіївських металургів й інших працівників заводів, тому фанати Шахтаря стали одними з найбільш виїзних в Україні. На багатьох виїздах використовувалась піротехніка, також досить часто в хід ішли полосаті прапорці. Одним з найбільш атмосферних виїздів вийшов фінал кубка в Києві, безліч піро, спроби вибігу на поле, і, звичайно ж, святкування завойованого трофею. В останньому турі, коли Шахтар святкував завойоване чемпіонство, ультрас повернулись на свій звичний сектор, тим самим оголосивши про завершення протесту.



Карпати Львів

Зелені леви просто дивували своєю активністю протягом всього сезону - більшість матчів (як вдома, так і на виїзді) не обходились без яскравого оформлення сектору і чудових акцій. Масштаби цього всього можна оцінити, проглянувши найбільш цікаві знімки, мабуть, жоден з інших фанатських рухів на даний момент не зможе дозволити собі такої кількості перфу. Слід також відзначити, що команда не залишалась без підтримки жодної хвилини, навіть на самих дальніх євровиїздах були присутні зелено-білі. Спробую перерахувати всі акції в хронологічному порядку: другий тур проти Чорноморця - величезне полотно з зображенням Кубку України та Кубку Ліги Європи; відбірний матч проти Сент-Патрікс - модульне шоу на два сектор з кольорами клубу; виїзд до Києва - великий банер на решітці "Ласкаво просимо до раю!", доповнений модулями і двуручниками. Саме цей матч запам’ятався нападом українофоба Саламатова на львівські прапори. На наступну ж домашку зелені леви підготували банер з побитим Саламатовим... Наступна масштабна акція - модульне шоу на чотири сектори з написом 1963 на гру проти ПАОКа. На домашці з Металістом з модулів і тканини було утворено футбольне поле, а на 12 розтяжках - оптимальний склад Карпат + тренер. На наступній домашці було показано банер, присвячений одному з кращих гравців Карпат - Ігору Худобяку, банер супроводжував підпис "Веди до перемог!". Виїзди до Луцьку завжди є особливими для фанатів Карпат, цього разу також була спалена величезна кількість піротехніки. Матч на кубок з Металістом - зелено-білі модулі + зображення Кубка України, домашка з Дніпром - просто нереальне за кількістю зелених фаєрів піротехнічне шоу, гра з Іллічівцем - поверх зелених модулів було розтягнуто текст "Вперед Карпати, вперед до бою, твої фанати завжди з тобою!". Наступний матч - і знову модульне шоу, цього разу присвячене пам’яті жертв голодомору. Після цього Карпати переїхали на новий стадіон і на перший же матч спробували здійснити одразу два перфи - модульне шоу на всю трибуну з написом "Завжди вірні" та полотно на весь нижній ярус з берегинею і львівським стадіоном. Матч з Таврією відбувся одразу після "шевченківських днів", тому львів’яни не могли не присвятити Великому поету шоу на початку матчу. Портрет Шевченка доповнювали його цитати, а також герби України та ФК Карпати. Ще одна домашка - і ще один перф, цього разу зелено-білі продемонстрували на грі з Олександрією свої розтяжки. Команда була за крок до вильоту в Першу лігу і гра на новому стадіоні зовсім не клеїлась, тому Карпати повернулись на стадіон Україна догравати кінець сезону. Переїзд (повернення) відбувся якраз на гру з Чорноморцем, яка стала найбільш важливою для зелено-білих в сезоні. І на цю гру було підготовано одразу кілька дуже яскравих піротехнічних шоу, зокрема шоу з біло-зелених димів, фаєр-шоу і та підсвічений вроцлавами напис "Кубок Львову". Карпати таки переграли одеситів і на півфінал було споряджено фанатський потяг в Донецьк. Дуже прикро, але подолати півфінальний бар’єр львівська команда не змогла, програвши в серії післяматчевих пенальті. Залишалась лише одна домашня гра, і на неї було намальовано банер проти Євро-2012 з написом "Свято не для всіх". Як бачимо, Карпати дуже високо підняли планку української ультрас-сцени, команда зберегла прописку в Прем’єр-лізі, тому з нетерпінням чекаєм яскавих шоу від них у наступному сезоні.



Дніпро Дніпропетровськ

Фанати Дніпра цього сезону не намагались стрибнути вище голови і просто робили те, що у них добре виходить. Команда знову досить швидко вилетіла з єврокубків та Кубку України, тому дніпрянам довелось задовольнятись лише матчами чемпіонату. Перші три тури пройшли без жодних цікавих подій на трибунах, після цього синьо-біло-блакитні підготували модульне шоу для свого капітана Андрія Русола, який завершив кар’єру через травму спини. Також було підготовано текстовку проти натуралізації в збірній. Наступну домашню гру дніпряни присвятили пам’яті великого тренера Євгена Кучеревського, створивши модульне шоу з його портретом. Також було влаштовано масштабне піротехнічне шоу з червоних стробоскопів. На домашку з Фулхемом федерація вболівальників підготувала банер "На коліна перед Україною", але Дніпро так і не подолав стадіою плей-офф. На гру ж з Таврією було створено банер для Сергія Назаренка, який виступав у цій грі у складі Тарвії. Разом з домашками чергувались і цікаві виїзди, зокрема досить солідним складом дніпряни з’їздили в Армянськ і до львівських друзів. Поїздка ж до Харкова нічим особливим не запам’яталась, а банерна лінія взагалі залишила дуже багато запитань... Чергове масштабне пірошоу на трибуні Дніпропетровська відбулось коли в гості приїхали фанати Чорноморця. Дим над стадіоном стояв такий, що судді на кілька хвилин довелось зупинити гру. Весняна ж частина пройшла під знаком певних конфліктів з керівництвом клубу - після розгорнутої на центральних секторах текстовки "Мы за Днепр без Стеценко" фанатам довелось бігти через половину стадіону, щоб перешкодити спробам стюардів прибрати текст. На гру з Зорею було модульне шоу з червоним серцем, але його важко назвати вдалим, а після цього в гості до дніпрян приїхав Металіст: чудове модульне шоу на початку гри, піротехніка на газоні, спроби прориву до сектору харків’ян і серйозні сутички з міліцією після матчу. Після таких заворушень міліціянти максимально ставили палки в колеса, аби дніпряни не змогли доїхати до Олександрії, а на виїзді на гру з Металургом відбувся всім відоситй інцидент з електрошокерами... Останній тур супроводжувався банерами проти євро і проти міліцейського свавілля, а також масовим вибігом на поле після фінального свистка.



Металіст Харків

На трибунах Металіста як і раніше є два фанатських осередка - на північній стороні розташовується більша за кількістю група фанатів, яка об’єднується під назвою United Kharkiv, на півдні ж підтримують Металіст незалежні від клубу ультрас та Південна група, яка там знаходилась з самого початку, до розколу Півночі. І хоч "південних" фанатів менше, основні акції в підтримку команди відбуваються саме на їх секторі. Слід зазначити, що сезон у жовто-синіх виявився найдовшим, адже команда досить далеко зайшла у Лізі Європи, і абсолютно на всіх виїздах команду підтримувала значна група фанатів, не зважаючи на відстані і час початку матчів. Перші дві гри Металіст провів на стадіоні Динамо, спочатку на київському, а потім на харківському, а після двох виїздів (Сімферополь+Луцьк) повернувся на рідний ОСК Металіст. На матч проти Олександрії "південь" підготував дуже креативну текстовку "Купите слона", яка висловлювала незадоволення селекційною політикою клубу. На домашці з Сошо команду підтримували двуручниками, а на наступній грі проти Металургу південні ультрас просто "накрили" свій сектор прапорами. На виїзді до Львова було продемонстровано банер "Харківські фанати", який накив практично весь сектор. Домашня гра з Арсеналом - знову неймовірна кількість прапорів, а після неї - незабутній виїзд в Берегове. Я не згадую єврокубкові виїзди, адже абсолютно на всіх була приблизно однакова кількість людей, підтримка німецького фан-клубу і певний відсоток кузьми. Від дербі з Дніпром всі очікували більшого креативу, але харків’яни обмежились великим пірошоу і банерами про печальний старт сезону у Дніпра. На наступну домашку проти Чорноморця було підготовано невелике модульне шоу. Так як до цього вдалих спроб у жовто-синіх було небагато, все вийшло досить непогано. Традиційно масовими виходять у Металіста виїзди на Донбас арену, цього разу трохи менше 2000 чоловік. Одразу після Шахтаря Металіст грав з Динамо, і фанати підготували величезний банер "Мы чтим свою историю" з попередніми емблемами клубу. Багато піротехніки кілька разів за матч з обох сторін стадіону. "Північ" на цю гру підготувала кілька текстовок, правда за димом їх було складно розібрати. Виїзд на гру з Зорею міг зірватись для багатьох жовто-синіх, адже його досить несподівано перенесли з Алчевська в Донецьк. Наступні дві домашні гри на півдні пробували "Аргентину" - величезну кількість касових стрічок і конфеті. Останній же ж виїзд перед зимовою перервою (в Олександрію) відзначився зупинкою матчу через кількість піротехніки на харківському секторі, а також невеликими заворушеннями через спробу віджати банер у олександрійців. У весняній частині на грі з Олімпіакосом північна трибуна практично повторила модульне шоу, яке південь викладав на грі з Чорноморцем. На наступний раунд Ліги Європи вже південна трибуна підготувала шоу - велику кількість розтяжок з зображенням бажаного кубку і напис "Три кроки до мрії", крім того було модульне шоу + банер з Марко Девічем, що тримає той самий кубок Ліги Європи, а також величезна кількість конфеті і піротехніка. Решту ігор сезону жовто-сині лише "чудили": дими в матчі з Арсеналом, відібраний барабан у фанатів Іллічівця, піротехніка в Дніпропетровську, Одесі, Полтаві, спроби відібрати банер у фанатів Шахтаря, забіг через все поле на стадіоні Чорноморця... одним словом погуляли перед самим Євро по повній!



Динамо Київ

На трибунах Динамо вже досить давно настала певна криза, кілька ультрас-груп припинили існування, деякі люди, які активно займались перформансом, відійшли від справ, а молодь поки не тягне високо поставлену планку. Та й крім цього вистачало факторів, які заважали щось мутити на стадіоні, тому основну діяльність кияни проводили за його межами: це і дії для зміни емблеми клубу, і фільм "Останній аргумент", і робота з дитячим будинком, і акції на підтримку Сергія Павличенко, і, звичайно ж, запуск повноцінного інтернет-магазину ультрас-стафу з кур’єрами, доставкою і рештою атрибутів. Сам же сезон варто розділити на дві частини - до переїзду на Олімпійський і після нього... Перші кілька турів на тирбунах не відбувалось взагалі нічого цікавого, трохи піротехніки на суперкубку і в Олександрії, а також текстовки проти натуралізації на грі з Карпатами... На домашці проти Оболоні було представлено новий лицьовий банер двіжу. На єрокубковому матчі проти Літексу в хід пішли прапори. Один за одним проходили виїзди великою кількістю - Дніпропетровськ, Одеса, Кременчук... і всюди у киян були проблеми з потраплянням на сектор, при цьому на домашках сектор збільшувався з кожним матчем. На першу гру проти Шахтаря (в чемпіонаті) було підготовано потрійне модульне шоу, і, не зважаючи на складність задуманого, воно вийшло бездоганно! На цьому ж матчі під текстовку "Любити свою країну - це не злочин!" було запалено величезну кількість піро. Були і невеличкі банери і ще піро в кінці матчу, одним словом матч видався атмосферний. Буквально через місяць біло-сині грали з Шахтарем в кубку, і кількість піротехніки було перевершено в кілька разів, димова завіса накрила весь стадіон. Палили кияни навіть на євровиїзді до Стамбулу, після чого вже традиційно були проблеми зі стюардами. Виїзд до Харкова став піком конфлікту з керівництвом клубу - киян не пустили на гостьовий сектор і весь матч протримали на вокзалі, тому реакція не змусила собі довго чекати. На наступній домашці в кінці першого тайму ультрас Динамо покинули свої сектори, вивісивши текстовки проти пана Несенюка. А в другому таймі весь стадіон показав червону картку нездарі. Після цього президенту клубу не залишалось нічого іншого, як відсторонити Несенюка від виконання обов’язків по роботі з громадськістю. Під кінець сезону у біло-синіх був ще матч на стадіоні Оболоні, де біло-сині зайняли практично всю південну трибуну, і поїздка до Львову на відкриття нового стадіону, тоді через дим на секторі киян довелось зупиняти матч. Весняна частина чемпіонату кардинально відрізнялась від осінньої - новий стадіон, нові враження... на дербі відбувся марш містом, за зимову перерву було намальовано велику кількість розтяжок, піротехніка також стала невід’ємним атрибутом нових секторів. Кількість людей на віражі збільшилась ледь не в два рази... Виїзд до Кривого рогу закінчився розтрощеним виїзним сектором і сутичками з місцевими, на домашку з Дніпром кияни підготували велику кількість стробоскопів. В Маріуполі ж все було більш ніж спокійно, а сектор прикрашали десятки прапорців. На виїзд до Донецька традиційно поїхала найбільша кількість киян, шкода, що такі делегації не навідуються до Маріуполя чи Кривого Рогу... Після дуже неоднозначного суддівства в грі з Шахтарем, де по суті було віддано чемпіонство, кияни підготували кілька акцій аби підтримати команду, зокрема модульне шоу "Злее будем!", перед яким відбувся перший динамівський автопробіг. На виїзді до Луганська Динамо остаточно втратило шанси на чемпіонство, після цього на гру з Таврією вже не було жодного настрою. Тим не менш сектор прикрасили прапори, зокрема було створено прапор з В.В. Лобанвським.